Saskaņā ar datiem par 2019. gadu līdz decembrim uzņēmuma “SK ID Solutions” radīto autentifikācijas un e-paraksta risinājumu Smart-ID visās Baltijas valstīs izmanto jau 2,7 miljoni lietotāju. Turklāt Latvijas iedzīvotāji ir aktīvākie risinājuma izmantošanā – lielākais transakciju skaits reģistrēts tieši Latvijā.
Strauji augošais un unikālais klientu autentifikācijas risinājums Smart-ID, ko aktīvi lieto visās trīs Baltijas valstīs gan iekšienē, gan pāri robežām, nodrošina lietotājiem iespēju droši piekļūt e-pakalpojumiem tādās nozarēs kā finanses, izglītība, telekomunikācijas, enerģētika, kā arī saņemt dažādus valsts iestāžu un e-komercijas pakalpojumus.
Latvijā 2019. gadā bija otrs lielākais Smart-ID lietotāju skaita kāpums Baltijas valstīs – 43%. Straujākais lietotāju skaita pieaugums 2019. gadā bija Lietuvā, kur to skaits ir pieaudzis par 55%. Savukārt Igaunijā Smart-ID izvēlējās par 30% vairāk iedzīvotāju.
Par Smart-ID pieaugošo popularitāti liecina arī transakciju skaita pieaugums. Latvijā 2019. gada novembrī gandrīz 19 miljonus reižu dažādu darījumu apstiprināšanai ir izmantots Smart-ID, kas ir par 54% vairāk kā novembrī gadu iepriekš. Nedaudz mazāks mēneša transakciju skaits, taču lielākais pieaugums salīdzinājumā ar 2018. gadu Baltijas valstīs ir fiksēts Lietuvā, kur Smart-ID mēnesī izmantots par 64% vairāk darījumos kā gadu iepriekš. Igaunijā pieaugums Smart-ID izmantošanā ik mēnesi dažādu darījumu veikšanai 2019. gadā bija 38%.
“Drīzumā apkoposim datus arī par 2019. gada decembri, taču kopējo tendenci tas nemainīs – Smart-ID visās Baltijas valstīs dažādu darījumu veikšanai izvēlas aizvien vairāk lietotāju,” saka “SK ID Solutions” filiāles vadītāja Latvijā Sanita Meijere. “Šobrīd ir pieejamas divas Smart-ID versijas – “Basic” jeb pamata versija un “Business” jeb “Qualified” versija, kas latviešu valodā būtu jātulko kā “kvalificētā versija”. Pamata versiju bija iespējams iegūt ar kodu kartes vai kalkulatora palīdzību internetbankā, un to varēja izmantot tikai internetbankā. Kvalificētā versija tagad tiek piešķirta visiem, un to var iegūt bankas filiālē vai, izmantojot eID. Turklāt kvalificētā versija ir derīga ne vien internetbankas izmantošanai, bet arī, ievadot PIN2 kodu, iespējams elektroniski parakstīt dokumentus ar visā Eiropas Savienībā atzītu parakstu, kas ir ekvivalents fiziskam personas parakstam.”
Gada nogalē, kad daudz saņemam un pasniedzam dāvanas, tostarp mobilos telefonus, ir būtiski atcerēties, ka nedrīkst izdzēst Smart-ID kontu no ierīces, kur to vairs nav plānots izmantot. Tas attiecas, piemēram, uz telefona nomaiņu. Vispirms Smart-ID ir jāuzstāda jaunajā ierīcē, kas vecajā ierīcē liks apstiprināt šo pāreju. Tikai tad drīkst izdzēst Smart-ID no vecās ierīces. Pretējā gadījumā būs jādodas uz bankas filiāli, lai vēlreiz tiktu pie Smart-ID konta. “Reizēm saņemam jautājumus par to, kāpēc šis process ir tik sarežģīts. Taču jāatceras, ka šis risinājums atbilst augstākajiem drošības standartiem, un process ir radīts, lai maksimāli pasargātu lietotāja naudu un datus,” komentē S. Meijere.